Карантин та відповідальність за його порушення
17 березня 2020 року Верховна Рада
ухвалила Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актівУкраїни, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусноїхвороби (COVID-19)", яким зокрема, доповнено Кодекс про адміністративні
правопорушення ст. 443 Порушення правил щодо карантину людей.
Після набрання чинності вказаним
законом, порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних,
санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про
захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також
рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними
захворюваннями, - тягнутиме за собою накладення штрафу на громадян від однієї
до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб -
у розмірі від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Підстави та порядок впровадження
карантину регулюється Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб».
Так, відповідно до ст. 29 ЗУ «Про
захист населення від інфекційних хвороб», карантин встановлюється та
відміняється Кабінетом Міністрів України.
Питання про встановлення карантину
порушує перед Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади,
що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, за
поданням головного державного санітарного лікаря України.
Рішення про встановлення карантину, а
також про його відміну негайно доводиться до відома населення відповідної
території через засоби масової інформації.
У рішенні про встановлення карантину
зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території
карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші
заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження
прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них.
Карантин встановлюється на період, необхідний для ліквідації епідемії чи
спалаху особливо небезпечної інфекційної хвороби. На цей період можуть
змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші
необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності.
До скасування карантину його територію можуть залишити особи, які пред'явили довідку, що дає право на виїзд за межі території карантину.
До скасування карантину його територію можуть залишити особи, які пред'явили довідку, що дає право на виїзд за межі території карантину.
Організація та контроль за дотриманням
встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним
проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві
органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування,
відповідно до ст. 30 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб», наділені
низкою повноважень щодо організації карантину на території відповідних громад.
Отже, на територіях, де встановлено
карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування
надається право:
залучати підприємства, установи,
організації незалежно від форм власності до виконання заходів з локалізації та
ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби;
залучати для тимчасового використання
транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств,
установ, організацій незалежно від форм власності, необхідне для здійснення
профілактичних і протиепідемічних заходів, із наступним повним відшкодуванням у
встановленому законом порядку його вартості або витрат, пов'язаних з його
використанням;
установлювати особливий режим в'їзду
на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а у
разі необхідності - проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних
засобів та вантажів;
запроваджувати більш жорсткі, ніж
встановлені нормативно-правовими актами, вимоги щодо якості, умов виробництва,
виготовлення та реалізації продуктів харчування, режиму обробки та якості
питної води;
установлювати особливий порядок
проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та
інших заходів;
створювати на в'їздах і виїздах із
території карантину контрольно-пропускні пункти, залучати в установленому
порядку для роботи в цих пунктах військовослужбовців, працівників,
матеріально-технічні та транспортні засоби підприємств, установ, організацій
незалежно від форм власності, частин та підрозділів центральних органів
виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і
військового будівництва, охорони громадського порядку.
Протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до ст. 255 КУпАП, мають право складати посадові особи органів внутрішніх справ - Нацполіції, органів охорони здоров'я, органів державної санітарно-епідеміологічної служби.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення, відповідно до ч. 2, 3 ст. 294 КУпАП, може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення постанови особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником. Апеляційна скарга подається до відповідного апеляційного суду через місцевий суд, який виніс постанову. Місцевий суд протягом трьох днів надсилає апеляційну скаргу разом із справою у відповідний апеляційний суд.
Кримінальна відповідальність за порушення санітарних правил та норм щодо запобігання інфекційним захворюванням підсилена: збільшений розмір штрафу та встановлене покарання у вигляді позбавлення волі за ч. 1 ст. 325 КК України.
Відтепер ст. 325 КК України матиме такий вигляд:
Стаття 325. Порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням та масовим отруєнням
1. Порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, -карається штрафом від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до трьох років.
2. Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, -караються позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років
Протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до ст. 255 КУпАП, мають право складати посадові особи органів внутрішніх справ - Нацполіції, органів охорони здоров'я, органів державної санітарно-епідеміологічної служби.
Розглядаються протоколи про адміністративне правопорушення за ст. 44-3 КУпАП, відповідно до ст. 221 КУпАП, судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення, відповідно до ч. 2, 3 ст. 294 КУпАП, може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення постанови особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником. Апеляційна скарга подається до відповідного апеляційного суду через місцевий суд, який виніс постанову. Місцевий суд протягом трьох днів надсилає апеляційну скаргу разом із справою у відповідний апеляційний суд.
Кримінальна відповідальність за порушення санітарних правил та норм щодо запобігання інфекційним захворюванням підсилена: збільшений розмір штрафу та встановлене покарання у вигляді позбавлення волі за ч. 1 ст. 325 КК України.
Відтепер ст. 325 КК України матиме такий вигляд:
Стаття 325. Порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням та масовим отруєнням
1. Порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, -карається штрафом від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до трьох років.
2. Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, -караються позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років
Звернутися по консультацію чи правову допомога можна за телефоном +38 067 391 6464 або на емейл: x3916464@gmail.com
Коментарі