Комунальні служби та повістки військовозобов’язаним

 


Комунальникам та власникам будинків хочуть надати право вручати повістки військовозобов'язаним. Також пропонується дозволити комунальникам та власникам будинків збирати інформацію про військовозобовʼязаних чоловіків, а також сприяти їх прибуттю за викликом до Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Така новина з’явилася.

Уява одразу малює загін сантехніків, який осаджує багатоповерхівку: перекриває воду, опалення, одрізає електроживлення, інтернет. Потім начальник ЖЕКу у гучномовець висуває вимогу видати усіх військовозобов’язаних з речами протягом 30 хвилин. У випадку невиконання вимоги погрожує пустити у систему вентиляції зарін чи інший бойовий газ, залежно від особистих вподобань та бойового досвіду місцевого воєнкому.

Що насправді? Та нічого. По-перше, це лише законопроект. Не кожен законопроєкт стає Законом.

Насправді законопроект не передбачає надання комунальним службам будь-яких повноважень. Тільки трохи підкине їм роботи, яку вони виконуватимуть або не виконуватимуть залежно від обставин.


Так, житлово-експлуатаційні організації у разі схвалення законопроекту будуть зобов’язані вручати повістки. Замість представників ТЦК, які вештаються вулицями, повістки намагатиметься вручити за місцем проживання представник комунальної служби. Як він це робитиме без особливих повноважень? По ситуації.

Законопроєкт пропонує зобов’язати житлово-експлуатаційні організації подавати відомості про призовників та військовозобов’язаних до центрів комплектування. Проте лишається невирішеним питанням про джерела цих даних. Наразі в житлово-експлуатаційних організаціях не існує і не передбачено створення та наповнення баз даних в розрізі призовників чи військовозобов’язаних. Тобто ЖЕК має якісь дані, але центри комплектування так само мають дані про військовозобов’язаних. Тож питання не у відомостях, а у здатності центру комплектування працювати з інформацією.

Отже законопроєкт пропонує доповнити ст. 38 ЗУ «Про військовий обов'язок і військову службу» частиною дванадцять у наступній редакції:

12. Житлово-експлуатаційні організації, інші організації або підприємства та установи, що здійснюють експлуатацію будинків, а також власники будинків відповідно до розпоряджень районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та рішень виконавчих органів сільських, селищних та міських рад своєчасно подають необхідні відомості до зазначених органів про призовників і військовозобов’язаних, сповіщають їх про виклик до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення повісток та сприяють прибуттю за викликом.

Навіть якщо такі зміни будуть схвалені. Ба більше. Навіть якщо будуть внесені додаткові зміни та створені порядки виконання комунальними службами обов’язків із вручення повісток це не працюватиме. Тому що ЖЕКи мають свою роботу, а робити чужу роботу ніхто не буде.

Інакше вже давно у ЖЕКи передали би повноваження з розшуку злочинців чи, наприклад, проведення обшуків за дорученням органів слідства. Та багато чого можна було би передоручити ЖЕКам. Проте ніхто цього не робить, бо існує така річ як розподіл праці.

Проте в Законопроекті є кілька цікавих новацій.

Наприклад, впроваджуються додаткові вимоги для мобілізації. Якщо раніше військовозобов’язаного могли мобілізувати просто за наявності висновку медичної комісії про придатність до службу, то законопроєкт пропонує запровадити додаткові умови.

Найцікавішою серед цих умов є письмове підтвердження особи своє готовності виконувати бойові завдання та інші завдання на умовах запропонованого на воєнний час контракту.

Тобто без письмового підтвердження військовозобов’язаним своєї готовності виконувати бойові завдання його неможливо буде мобілізувати? Навряд така норма буде схвалена Верховною Радою, оскільки вона вочевидь суперечить конституційному обов’язку захищати Україну. Але пропозиція цікава.

Передбачена можливість для військовозобов’язаних відмовитися «від призову на військову службу для виконання бойових завдань» через особисті переконання. Такі особи можуть бути мобілізовані для роботи на підприємствах оборонного комплексу чи інших підприємствах, а також для виконання суспільно корисних робіт з оплатою праці.

Фактично такими змінами пропонується формувати Збройні сили на принципі добровольности.

Отже:

Абзац перший частини п’ятої ст. 22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» викласти у наступній редакції: 

5. Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов’язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов’язаних, резервістів Служби безпеки України – Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов’язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов’язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту) – враховуючи морально-вольові якості кандидатів на призов, а також письмове підтвердження готовності виконувати бойові та інші завдання на умовах запропонованого на час воєнного стану контракту. Військовозобов’язані громадяни, які через релігійні чи особисті переконання письмово відмовляються від призову на військову службу для виконання бойових завдань, можуть бути мобілізовані (залучені), відповідно до сформованих замовлень від Кабінету Міністрів України, місцевих військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, на роботу на підприємства оборонного та інших секторів економіки, або до виконання суспільно корисних робіт (на договірних умовах – з оплатою праці на рівні не менше розміру мінімальної заробітної плати, затвердженої в Україні станом на день мобілізації громадянина на роботу) за місцем реєстрації (фактичного проживання), або, за письмової згоди громадянина, – в інших регіонах.


адвокат Портянко Сергій
місто Кременчук




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Стягнення надмірно сплачених аліментів на дитину

Посвідчення документів для суду. Підтвердження відповідності оригіналу чи «згідності» із ним?

Шлюбний договір. Що дає укладення шлюбного договору?