Суди розвантажити, поліцію підсилити
Після впровадження відповідальності за порушення правил карантину людей, з'ясувалося що попри усі недоліки, суди стали єдиною надією на захист від маразму та свавілля влади.
Схоже законодавці вирішили трохи підкоригувати ситуацію. "Новий лідер" вніс законопроєкт "про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо спрощення та удосконалення діючих (чинних, трясця! чинних, а не діючих) норм Закону з метою уникнення покарання винними особами та розвантаження судових органів" №3303.
Наразі правоохоронні органи не мають законної можливості ігнорувати заяви про злочин, а мусять розпочати кримінальне провадження за кожною такою заявою. Що це означає? Це означає, що заявник та потерпілий після подання заяви набувають певних процесуальних прав: отримати витяг з реєстру про розпочате кримінальне провадження, надавати докази на підтвердження вчинення злочину, бути повідомленим про закінчення провадження, а потерпілий ще й оскаржити рішення про закриття кримінального провадження.
Звісно слідчі, прокурори намагалися під різними приводами не розпочинати кримінальні провадження. Тоді заявник або потерпілий міг оскаржити бездіяльність слідчому судді і тут практично без варіантів: слідчий суддя зобов'язував слідчого /прокурора розпочати кримінальне провадження за заявою.
Законопроектом №3303 пропонується доповнити статтю 214 КПК України правом прокурора/ слідчого не розпочинати кримінального провадження, якщо на їх думку заява не містить "об'єктивних ознак вчинення кримінального правопорушення".
Буквально: якщо заяви, повідомлення не містять об'єктивних ознак вчинення кримінального правопорушення, то відомості про них до Єдиного реєстру досудових розслідувань не вносяться.
Об'єктивні ознаки вчинення кримінального правопорушення - це словосполучення, яке кожен може тлумачити будь-як та залежно від мети: розпочати кримінальне провадження, або ні. Тлумачити як заманеться може кожен. Але останнє слово лишається за тим, хто ухвалює рішення. Законопроєктом пропонується право ухвалення рішення лишити прокурорам/слідчим.
На практиці такі зміни означатимуть, що будь-яка заява про злочин може бути проігнорована, оскільки встановлення та доведення вчинення злочину справа складна та тривала, тож будь-яка заява про злочин ніколи не міститиме усіх та достатніх "об'єктивних ознак вчинення злочину".
Крім того, законопроєктом №3303 пропонується спростити тимчасовий доступ до інформації операторів мобільного зв'язку. Наразі такий доступ надається виключно на підставі рішення слідчого судді. Пропонується надавати такий доступ на підставі постанови слідчого або прокурора.
На випадок, раптом комусь щось не сподобається, Національну гвардію потроху наближають за функціями та повноваженнями до поліції. Логічно: якщо суди розвантажити, то поліцію треба підсилити. Законопроєкт №3105 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України".
Коментарі